Félperces túlélési praktikák kisgyermekeseknek

Egy korábbi blogbejegyzésben írtam a stressz-passzról, avagy hogy hogyan vezetheted le a napi felgyülemlett feszültséget kreatívan, és lehetőleg nem a másikon. Most félperces túlélési technikákat adok, amik banálisan evidensnek tűnnek, de az anyasodorban sokszor kincset érnek, életet (de legalábbis ép eszet) mentenek.

Pl. ha elborítanak a teendők, meg a hormonok – tipikusan egyszerre. Ha hirtelen káosz lesz a környezeted és nem látod, merre indulj, vagy épp mivel kezdj.

Anyaként pl. amikor sír a kicsi, pedig már mindent megpróbáltál (etetni, ringatni, pelust cserélni, stb), vagy olyan fáradt vagy, hogy már fáj. Később a szeparációs szorongás, amikor WC-re se tudsz egyedül elmenni, nagyobbaknál pedig a “dackorszak”, és a “miért?” korszak kihívásainál.

Szóval amikor épp égnek áll a hajad, próbáld ki ezeket:

  1. Felfrissít, sokszor kicserél egy jó kis fogmosás, de legalább egy aktívabb öblögetés (Cserszömörce, nem túl agresszív – de frissítő – szájvizek, mentaleveles víz, stb.). Viszont a durva baktériumölő hatásúak rendszeres használatával óvatosan, mert azok már áteshetnek a ló túloldalára, és kiírthatják a száj “jó bacijait” is.
  • Extra: néha fogselyemmel, és/vagy fogköztisztító kefével kiegészítve a fenti szájápolást nem csak a rossz szájszag ellen, de a várandósság és szoptatás alatt gyakoribb fogromlás ellen is felvehetjük a boxkesztyűt. És olyan jó érzés utána!
  1. Felüdít egy gyors zuhanyzás: az izzasztó szituk, takarítás, főzés után sokszor kész wellnessként hat egy tusolás. Érdemes olyan tusfürdőt/szappant venni, aminek az illata megragad Téged: ellazít, vagy éppen hogy élénkít, illetve aminek utána tapasztalod a bőrödön a pozitív hatást. 

(Haladó szinten az összetételre is előnyös figyelni, hogy kőolaj helyett bőrbarát, értékes anyagokat kenjünk magunkra. Mert megérdemeljük 🙂

  • Extra: Ha még egy kád illatos fürdőre is jut időd, az maga a Nirvana.
  1. Fésülködés, fejbőrmasszázzsal: előbbi áldásos (és látványos) hatásairól nem kell mesélni, utóbbi viszont megér pár szót. Ugyanis még az egész rövid hajúaknak is üdítő érzés átdörzsölni a fejbőrt egy minőségi kefével, vagy akár csak tíz ujjal. Ez egyrészt élénkíti a fejbőr vérellátottságát, amivel nem csak kellemes érzést és felfrissülést ad, hanem serkenti a hajnövekedést, regenerálódást (szoptatós időszakban külön ajánlott!). 
  • Extra: frizura: kisbabával otthon az egyik klasszikus frizura a “fürdőszobakonty”, vagy a sima lófarok. Éppen ezért esik néha kiemelkedően jól valami más (de gyors) frizura. Egy fonás (van már belőle rengeteg típus), egy hajfánkos konty, vagy csattal csak félig feltűzött, körbetekert. A neten rengeteg egyperces frizura elérhető, érdemes néha onnan inspirálódni – aztán ki is próbálni. Mert megérdemled! <3 
  1. Hajmosás: egy picit több időt igényel, de látványos és érezhető az eredménye. Feldobja a lelked is, nem csak a külsőd. 
  • Extra: Hajpakolás, amit kicsit állni is hagysz rajta – miközben teszed tovább a dolgod (teregetsz, gyerekezel, stb.). Meghálálja a hajad is, hiszen a terhesség, szoptatás, meg a kisgyerekes évek úgy általában igencsak igénybe veszik a tested. A szülés utáni hajhullásról nem is beszélve…
  1. Kenceficák, avagy bőrradírozás és krémezés: Az előző pont kiterjesztése a bőrödre: jól jön egy kis extra ápolás, kényeztetés minden porcikádnak. Egy gyors arc/testradírozás után egy minőségi krém/olaj csodákra képes.
  • Extra: “ciculás: ápold, kényeztesd a tested, magad: házi manikűr/ pedikűr, bőrápolás, pakolás, arcmaszk, vagy akár smink, ha jólesik 
  1. Átöltözés: a két napos, pecsétes pólót felszabadító lecserélni tisztára.  Megérdemled, hogy jól érezd magad a bőrödben otthon is! Legyen az otthoni ruházatod is olyan, hogy bármikor esik be vendég/ gyerekorvos/ szomszéd, ne legyen ciki ajtót nyitni neki. Ha tréning párti vagy, abból is be lehet szerezni vagányabbakat, csajosakat 😉
  • Extra: amikor a hócsizmád is tele a világgal, kapj fel valami nagyon MÁST a gardrobodból: akár egy alkalmi ruhát, vagy flitterest, az esküvői ruhádat (ha rádjön :), vagy egy bikinit esőkabáttal, esetleg egy farsangi jelmezt. Jó érzés megtörni a szürke hétköznapokat.
  1. A környezetváltoztatás terápiás jellegű, ami lehet akár egy sima helyváltoztatás is: egyik szobából a másikba! Az ajtó nem csak a mesékben varázserejű: áthaladva rajta más világba csöppenünk. Más látvány, más illat – és máris kikerülünk a korábbi frusztrált körből (a sírós baba is sokszor megnyugszik egy ennyitől, hát még anya 🙂 ).
  • Extra: Kimenni sétálni. Egyedül, vagy a gyerkőccel, szinte tök mindegy. Nincs rossz idő, csak nem megfelelő az öltözék 🙂 Esőkabát, bundazsák, vagy épp napernyő és naptej. Bár az elején macerás lehet egy-egy elindulás, de rendkívül meghálálja a tested, lelked, gyermeked egyaránt.
  1. Ha kimenni nem tudsz, legalább szellőztess egy nagyot! A friss levegő oxigénnel látja el az agyat, fókuszáltabb leszel, felfrissít, ha hűvösebb, akkor még fel is pezsdít.
  1. Az illatok tudat alatt is befolyásolják hangulatunkat. Pl. emlékeket, és hozzájuk társuló érzéseket idéznek fel, ezzel máris egy hormonális/öngyógyító folyamatot beindítva. Illóolaj használatakor (akár párologtatás, vagy kenés) viszont figyelni kell, hogy a csemete életkorához megfelelő legyen, nehogy allergizáljon, és a kicsi befulladjon.
  • Extra: Csak bevizsgált, jó minőségű olajakat alkalmazzunk babás lakásba, és ha párologtatjuk, akkor ellenőrizzük, hogy csak olyan gépbe tegyük, amibe szabad! Bőrre kenés előtt is csekkoljuk, hogy az adott olajat ajánja-e a leírás erre, és ha igen, milyen idős kortól.
  1. Zene: Egy neked kellemes dal, ritmus kimossa a fáradt, vagy akár épp elkeseredett gondolatokat – és helyükbe pozitívakat cserkész be. Segíthet relaxációs zene, a természet hangjai (vízcsobogás, madárcsicsergés) felvételről, vagy akár egy pörgős sláger; de egy régi, kedvelt dalod is remekül ellazíthat.
  • Extra: nem csak hallgatod a zenét, hanem be is kapcsolódhatsz: énekelheted (de ha már nagyon ki vagy, akár párnába fúrt fejjel üvöltheted), vagy akár lalázhatod a szöveget. Hasonlóan fejtisztító hatást érhetsz el, ha a ritmust kopogod/tapsolod. 
  • Extra_2: Ha szeretsz táncolni, rajta! Járhatod bármire, amit kedvelsz: klasszikus, lassú-romantikus, pop, rock, vagy akár deszpászító 😉 Add ki, ami benned van, engedd szabadjára a tested, engedd, hogy a ritmus átjárjon, mozgasson, jótékonyan átmosson és feltöltsön.
  1. Igyál egy pohár vizet, egészséges teát. Testünk 70%-a folyadék, így rendkívül fontos a megfelelő hidratáltság. Kismamáknál és szoptatós anyukáknál ez méginkább fontos! De amúgy is kell a bőrnek a hidratáció, az agynak, és mindennek.
  • Extra: Tudtad, hogy sokszor keverjük az éhség érzetet a szomjúsággal, mivel közel vannak egymáshoz ezen központok az agyban? Szóval a kívánt alak megőrzéséhez/visszanyeréséhez is egy aduász, hogy ha megéhezel, először iszol egy pohár folyadékot, és ha még negyedóra múlva is éhes vagy, akkor tényleg ételre van szükséged 🙂 
  1. Kapj be valami finomat, ami egészséges! Többségünknek az édes ízhez egyfajta “jutalom” érzet társul. Kihasználhatod ezt fitten is, pl. egy kis gyümölccsel, ami a benne lévő gyümölcscukor miatt kicsit megemeli a vércukrod, ezzel felélénkítve téged. (IR-esek és cukrosok figyeljenek erre!)
    Ha inkább sós, vagy más íz párti vagy, ropogtathatsz olajos magvakat, friss zöldségeket, aszalványokat, stb. De itt is fontos: Érték a mérték!
  • Extra: A látvány, a tálalás nagyon fontos – a szemmel, látvánnyal kezdődik az emésztés ugyanis. Rendkívül jól eshet ezért egy gusztusosan összeállított fitt csemege tál, vagy egy színes gyümölcskoktél.

A pánik helyzetek, káoszok és összeomlások java elkerülhető, HA

előre felkészülsz az adott élethelyzetre. Ha előre megismersz megoldási lehetőséget, és nem akkor kell SOS-ben keresgélned, hanem csak előrántod a tarsolyodból őket.

Ha még babát vársz, akkor az anyaságra, családdá válásra, baba ellátására >> így << , illetve utána a tipikus gyerekbajok időben észrevételére, otthon kezelésére így.

Ha pedig 7 év alatti picúrod van, akkor pedig így.

Tetszett a bejegyzés?

Ne maradj le a következőről, iratkozz fel a blogra alább!

Iratkozz fel a blog értesítőre!

Kapcsolódó cikkek

Orcsepp vagy orrspray?

Gondolkodtál már azon, hogy mikor alkalmazd az orrcseppet és mikor a sprayt? Pedig nem mindegy! Megkönnyítheted a kis náthás csemete és a saját éltedet is, miközben hatványozottan növelheted a szer hatékonyságát. Segítünk! És még gazdaságos is lesz 😉

Válaszok

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük