Stressz-passz – hogyan vezesd le a feszkót, nem a másikon

Tudtad, hogy anyaként legalább 10 állást töltesz be
Egyszerre vagy bébiszitter, logisztikai manager, szakács, cukrász, házvezetőnő, takarítónő, bohóc, színész, tanító, ápoló nővérke, no és mindemellett feleség/ barátnő.

Nem csoda, ha időnként kimerülsz, kiborulsz, mint a Szaffiból a Kormányzó

Vegyünk egy klasszikus példát (tisztelet a kivételnek): Sokszor nehezek az éjszakák, amitől fáradt vagy és türelmetlenebb, ettől persze a gyerkőc is nyűgösebb lesz. Meg amúgy se mindig könnyű a mindennapok monotonitása. Igen, néha ilyen is van.

Majd hazajön Apa, lerúgja a cipőjét és “Mi a vacsi?”-val köszönt – amivel bár eszébe sem jut bántani, de a pillanatnyi állapotodban mégis kiakadsz.

Vérmérséklettől függően lenyeled az egészet (és emésztheted magadban, ki tudja meddig…), vagy előtör a házisárkány, mert “egész nap távol van és itthon se figyel Rád, nem becsüli a munkád, …”

Ismerős? 

8 tipp, hogyan kerüld el ezeket a szitukat

Előző bejegyzésem arról szólt, hogy a Család, az Otthon az egyik fő töltekező bázisunk – gyermekként és felnőttként egyaránt.

Ha otthon megborul a béke, hosszabb távon ez visszatükröződik a család többi tagján is. Ha Apa-Anya nincs harmóniában, gondok jelentkeznek a gyereknél.

Hasfájósság, nyűgösség a babánál, dacosabb, akaratosabb, agresszív – vagy
épp visszahúzódó – viselkedés a kisgyereknél, és ezer meg egy verzió a nagyobbaknál, ahol már megtanulja elrejteni, elnyomni az érzelmeit. Amik persze nem tűnnek el, csak gyűlnek egy kis zsákba.

Aztán hogy ki hogy engedi ki a puttonyából a szemetet, az már változó. Emlékszel még a Szaffi mesére? Milyen egyszerű lenne, ha működne a Kormányzó fej-csap kiengedős módszere, nem?

Anyaként korlátozottabbak  a lehetőségeink a stressz kulturált levezetésére. A csemeték előtt nem a legszerencsésebb rendszeresen kocsisként káromkodni, vagy törni-zúzni.

Íme néhány tipp, ami sokaknak bevált

1. Mozogj, sportolj rendszeresen!

Ha kimenőt nem is kapsz, ma már rengeteg lehetőség van a nagyobb városokban a kicsikkel együtt is eljárni edzeni, nyújtani. Babás jóga, Maminbaba (a fenti képen zöldben én ropom épp), Baba-mama tornák, stb.

Zenés, táncos, nőcis, alakformáló, közösség építő egyaránt akad. Ha fix órára nehezen jutsz el, legalább sétálj, vagy akár fuss a gyerkőccel. Babakocsival a legkönnyebb, de a bölcsis, ovis csöppségeknek is jót tesz a szaladgálás az egész napos regula után.

2. Kézműveskedj, ha ügyes a kezed!

Kipróbálhatsz varrni, horgolni, festeni, papír technikázni, barkácsolni. A lehetőségeknek (szinte) csak a képzeleted szab határt. Na jó, meg a gyerek napirendje. És kicsit a pénztárcád.

3. Énekelj! Ha boldog vagy, azért, ha szomorú/ideges vagy, akkor meg azért!

Komolyan mondom 🙂 Nekem teljesen bevált ez. A jókedvű verzió gondolom nem újdonság, de a másikon el szoktak csodálkozni, pedig a technika sikeressége egyszerűségében rejlik: előkapok egy jól ismert dallamot (akár a Hull a pelyhest, vagy Hinta palintát), és rögtönzött szöveggel, a gyerekeknek is érthető nyelvezettel elmondom, hogy most mi bánt és szerintem hogyan lehetne megoldani a helyzetet.

Duplán hatékony a dolog:

  • A porontyok megértik, hogy Anya ideges és hogy miért?
  • De egyből kapnak is rá megoldási javaslatot.

4. Folytasd a korábbi hobbid!

Gyerek mellett ügyesebben be kell oszd az idődet, de miért ne folytathatnád, azt amit korábban szerettél csinálni.

Mondjuk az extrém sportok és egyéb veszélyes/káros dolgok nem biztos, hogy a legjobb választás anyaként, sőt nyilván a világ körüli utaknak sem most van itt az ideje… 😉

5. Tanulj valami újat!

Nyelvet, szakmát, hobbit (és most nem a Gyűrűk ura szőrös talpú teremtményeire gondolok laughing). Agyunk megtornáztatása mindig jól esik – főleg ha már kezdenél becsavarodni a monotonitásba

6. “OM”-ozz, meditálj!

Amilyen egyszerű, olyan nagyszerű. Ha nincs időd komolyabb technikákat elsajátítani, kezdhetsz egy sima OM-ozással is (bár ennek is érdemes legalább utánaolvasni, hogy jól csináld).

Viszont fantasztikus hatást tud elérni a mai rohanó, stresszes világban a rendszeres meditáció. Rengeteg féle van már, jómagam a TM-et
(Transzcendentális Meditáció) gyakorlom és ajánlom mindenkinek jó szívvel.

Kifejezetten a “nem érek rá” nyugati világra szabták és döbbenetes(en pozitív) hatásai vannak már egyből az elejétől.

7. Találkozz felnőtt barátokkal – de ne mindig csak anyukákkal.

Fantasztikusan fel tud tölteni egy jó kedvű, csevegős csajos/baráti körös este. Buli, vagy dumcsi, biliárd, vagy társasjáték – amit csak szerettek.

A lényeg, hogy kicsit ki tudd kapcsolni a pisis-kakis-pelusos üzemmódot és elengedd magad. Használd ki, hogy letörölheted a port a tágabb szókincsedről, hogy híreket kapsz a Nagy Világról, és hogy egészen új (valójában a régi) impulzusok érnek.

8. Közös idő Apával

Lehetőleg minőségi. Amikor csak egymásra figyeltek, élvezitek a másik társaságát. Randi, wellness (legalább otthon, a kádban) , séta fagyizással/forrócsokizással – határ a csillagos ég.

Tetszett a bejegyzés?

Ne maradj le a következőről! Iratkozz fel a blogra a jobb oldali sávon!

Feliratkozás a blogra

Ha mindig időben szeretnél értesülni a legújabb cikkekről, interjúkról, szakmai anyagokról, akkor az email címeddel itt tudsz feliratkozni!

Tetszett? Oszd meg!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Feliratkozás a blogra

Ha mindig időben szeretnél értesülni a legújabb cikkekről, interjúkról, szakmai anyagokról, akkor az email címeddel itt tudsz feliratkozni!

További bejegyzések