Stressz-passz – hogyan vezesd le a feszkót, nem a másikon

Stressz-passz – hogyan vezesd le a feszkót, nem a másikon

Tudtad, hogy anyaként legalább 10 állást töltesz be
Egyszerre vagy bébiszitter, logisztikai manager, szakács, cukrász, házvezetőnő, takarítónő, bohóc, színész, tanító, ápoló nővérke, no és mindemellett feleség/ barátnő.

Nem csoda, ha időnként kimerülsz, kiborulsz, mint a Szaffiból a Kormányzó

Vegyünk egy klasszikus példát (tisztelet a kivételnek): Sokszor nehezek az éjszakák, amitől fáradt vagy és türelmetlenebb, ettől persze a gyerkőc is nyűgösebb lesz. Meg amúgy se mindig könnyű a mindennapok monotonitása. Igen, néha ilyen is van.

Majd hazajön Apa, lerúgja a cipőjét és “Mi a vacsi?”-val köszönt – amivel bár eszébe sem jut bántani, de a pillanatnyi állapotodban mégis kiakadsz.

Vérmérséklettől függően lenyeled az egészet (és emésztheted magadban, ki tudja meddig…), vagy előtör a házisárkány, mert “egész nap távol van és itthon se figyel Rád, nem becsüli a munkád, …”

Ismerős? 

8 tipp, hogyan kerüld el ezeket a szitukat

Előző bejegyzésem arról szólt, hogy a Család, az Otthon az egyik fő töltekező bázisunk – gyermekként és felnőttként egyaránt.

Ha otthon megborul a béke, hosszabb távon ez visszatükröződik a család többi tagján is. Ha Apa-Anya nincs harmóniában, gondok jelentkeznek a gyereknél.

Hasfájósság, nyűgösség a babánál, dacosabb, akaratosabb, agresszív – vagy
épp visszahúzódó – viselkedés a kisgyereknél, és ezer meg egy verzió a nagyobbaknál, ahol már megtanulja elrejteni, elnyomni az érzelmeit. Amik persze nem tűnnek el, csak gyűlnek egy kis zsákba.

Aztán hogy ki hogy engedi ki a puttonyából a szemetet, az már változó. Emlékszel még a Szaffi mesére? Milyen egyszerű lenne, ha működne a Kormányzó fej-csap kiengedős módszere, nem?

Anyaként korlátozottabbak  a lehetőségeink a stressz kulturált levezetésére. A csemeték előtt nem a legszerencsésebb rendszeresen kocsisként káromkodni, vagy törni-zúzni.

Íme néhány tipp, ami sokaknak bevált

1. Mozogj, sportolj rendszeresen!

Ha kimenőt nem is kapsz, ma már rengeteg lehetőség van a nagyobb városokban a kicsikkel együtt is eljárni edzeni, nyújtani. Babás jóga, Maminbaba (a fenti képen zöldben én ropom épp), Baba-mama tornák, stb.

Zenés, táncos, nőcis, alakformáló, közösség építő egyaránt akad. Ha fix órára nehezen jutsz el, legalább sétálj, vagy akár fuss a gyerkőccel. Babakocsival a legkönnyebb, de a bölcsis, ovis csöppségeknek is jót tesz a szaladgálás az egész napos regula után.

2. Kézműveskedj, ha ügyes a kezed!

Kipróbálhatsz varrni, horgolni, festeni, papír technikázni, barkácsolni. A lehetőségeknek (szinte) csak a képzeleted szab határt. Na jó, meg a gyerek napirendje. És kicsit a pénztárcád.

3. Énekelj! Ha boldog vagy, azért, ha szomorú/ideges vagy, akkor meg azért!

Komolyan mondom 🙂 Nekem teljesen bevált ez. A jókedvű verzió gondolom nem újdonság, de a másikon el szoktak csodálkozni, pedig a technika sikeressége egyszerűségében rejlik: előkapok egy jól ismert dallamot (akár a Hull a pelyhest, vagy Hinta palintát), és rögtönzött szöveggel, a gyerekeknek is érthető nyelvezettel elmondom, hogy most mi bánt és szerintem hogyan lehetne megoldani a helyzetet.

Duplán hatékony a dolog:

  • A porontyok megértik, hogy Anya ideges és hogy miért?
  • De egyből kapnak is rá megoldási javaslatot.

4. Folytasd a korábbi hobbid!

Gyerek mellett ügyesebben be kell oszd az idődet, de miért ne folytathatnád, azt amit korábban szerettél csinálni.

Mondjuk az extrém sportok és egyéb veszélyes/káros dolgok nem biztos, hogy a legjobb választás anyaként, sőt nyilván a világ körüli utaknak sem most van itt az ideje… 😉

5. Tanulj valami újat!

Nyelvet, szakmát, hobbit (és most nem a Gyűrűk ura szőrös talpú teremtményeire gondolok laughing). Agyunk megtornáztatása mindig jól esik – főleg ha már kezdenél becsavarodni a monotonitásba

6. “OM”-ozz, meditálj!

Amilyen egyszerű, olyan nagyszerű. Ha nincs időd komolyabb technikákat elsajátítani, kezdhetsz egy sima OM-ozással is (bár ennek is érdemes legalább utánaolvasni, hogy jól csináld).

Viszont fantasztikus hatást tud elérni a mai rohanó, stresszes világban a rendszeres meditáció. Rengeteg féle van már, jómagam a TM-et
(Transzcendentális Meditáció) gyakorlom és ajánlom mindenkinek jó szívvel.

Kifejezetten a “nem érek rá” nyugati világra szabták és döbbenetes(en pozitív) hatásai vannak már egyből az elejétől.

7. Találkozz felnőtt barátokkal – de ne mindig csak anyukákkal.

Fantasztikusan fel tud tölteni egy jó kedvű, csevegős csajos/baráti körös este. Buli, vagy dumcsi, biliárd, vagy társasjáték – amit csak szerettek.

A lényeg, hogy kicsit ki tudd kapcsolni a pisis-kakis-pelusos üzemmódot és elengedd magad. Használd ki, hogy letörölheted a port a tágabb szókincsedről, hogy híreket kapsz a Nagy Világról, és hogy egészen új (valójában a régi) impulzusok érnek.

8. Közös idő Apával

Lehetőleg minőségi. Amikor csak egymásra figyeltek, élvezitek a másik társaságát. Randi, wellness (legalább otthon, a kádban) , séta fagyizással/forrócsokizással – határ a csillagos ég.

Tetszett a bejegyzés?

Ne maradj le a következőről! Iratkozz fel a blogra a jobb oldali sávon!

Érdekel, hogy mit ajánl a Heim Pál Gyermekkórház MINDEN szülőnek?

Kinyomtatható táblázat LÁZ esetére, hogy átlásd az otthon használható szereket!

Feliratkozás a blogra

Ha mindig időben szeretnél értesülni a legújabb cikkekről, interjúkról, szakmai anyagokról, akkor az email címeddel itt tudsz feliratkozni!

Tetszett? Oszd meg!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: google
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: email
Megosztás itt: print

További bejegyzések

Érdekel, hogy mit ajánl a Heim Pál Gyermekkórház MINDEN szülőnek?

Kinyomtatható táblázat LÁZ esetére, hogy átlásd az otthon használható szereket!